Przejdź do głównej zawartości

Podsumowanie rozmów 2025

TL;DR

1. Najważniejsze obserwacje i wnioski

  • Brak standaryzacji i procesów
  • Problematyczne wdrożenia do projektów
  • Komunikacja i struktura zarządu
  • Niedobory w wiedzy i szkoleniach
  • Brak czytelnego podziału ról w projektach
  • Chaos komunikacyjny pomiędzy Discord i Messenger
  • Pozytywne aspekty:
    • Zaangażowanie liderów projektów i wspólne integracje (spotkania, hackathony).
    • Wiele osób deklaruje chęć dalszego rozwoju i przyjęcia większej odpowiedzialności.

2. Rzeczy do poprawy

  1. Standaryzacja procesów
    • Jasne zasady przyjmowania nowych członków (kryteria, decyzje).
    • Metodyka prowadzenia projektów (kamienie milowe, taski, role, raportowanie).
  2. Lepsze wdrożenia i szkolenia
    • Warsztaty dla nowych członków (narzędzia, podstawy PM).
    • Przygotowanie krótkich case studies pokazujących planowanie i dokumentację.
  3. Poprawa przepływu informacji
    • Określenie odpowiedzialności za komunikację.
    • Spójne zasady przekazywania wiedzy (np. dokumentacja w jednym miejscu).
  4. Wyraźne definiowanie ról w projektach
    • Jasny zakres obowiązków PM, PO, TL.
    • Unikanie pokrywania się zadań lub braku odpowiedzialności.
  5. Wsparcie dla nowych PM/PO
    • Pomoc techniczna i mentoring.
    • Wprowadzenie tandemów (współpraca dwóch osób na kluczowych rolach).
  6. Forsowanie komunikacji na Discord

3. Co poszło dobrze

  • Zaangażowanie i chęć działania (liczne pomysły na usprawnienia).
  • Wzajemne wsparcie i docenianie (np. Wakacyjne Wyzwanie, Solvro Talks).
  • Integracje i wydarzenia (hackathony, spotkania stacjonarne).
  • Perspektywy rozwoju (chęć podejmowania ról PM/PO/TL i udziału w nowych inicjatywach).

Pełne podsumowanie

1. Najważniejsze obserwacje i wnioski

  • Brak standaryzacji i procesów: Potrzeba ujednolicenia procedur. Przykładem było często wdrażanie nowych członków, przydzielanie zadań, wyznaczanie ról oraz definiowanie zakresu odpowiedzialności w projektach.
  • Problematyczne wdrożenia do projektów: Pojawiają się sygnały o chaotycznym przydzielaniu zadań i braku jasnych wytycznych, co skutkuje jazdą bez trzymanki. Często nie ma przejrzystości co do celu i kierunku, w jakim ma zmierzać dany projekt.
  • Komunikacja i struktura zarządu: Wskazywano na rozbieżności w intensywności działań członków zarządu oraz brak jasnego przepływu informacji (nie zawsze wiadomo, kto jest odpowiedzialny za co). Komunikacja spraw zarządowych powinna być bardziej otwarta.
  • Niedobory w wiedzy i szkoleniach: Podkreślano potrzebę dodatkowego wsparcia, zarówno w obszarach technicznych (szczególnie dla osób mniej doświadczonych), jak i w kwestiach managerskich:
    • planowanie projektu,
    • wyznaczanie kamieni milowych,
    • zarządzanie zadaniami na GitHubie.
  • Brak czytelnego podziału ról w projektach: Pojawiają się niejasności dotyczące tego, kto pełni funkcję PM, PO, odpowiada za komunikację itp. Niektóre osoby czuły się zagubione w swoich obowiązkach, nie mając jasno określonego zakresu zadań.
  • Chaos komunikacyjny pomiędzy Discord i Messenger: Wątki i tematy często gubione są przez komunikację na Discord i Messenger w tym samym momencie. Dodatkowo, utrudnia to przejrzystość działania członków koła. Forsowana będzie komunikacja na Discord. To tyczy się wszystkich sekcji i projektów.
  • Pozytywne aspekty:
    • Uznanie dla zaangażowania poszczególnych osób, które pociągnęły projekty i wspierały innych. Szczególnie:
    • Dobrze oceniane integracje stacjonarne (spotkania przy bilardzie, wspólne hackathony), które poprawiają relacje i atmosferę w zespole.
    • Duża część osób sygnalizuje chęć rozwoju i przejęcia większej odpowiedzialności – np. w roli PM lub w innych funkcjach związanych z zarządzaniem projektami. (Każdy też miał mniej czy bardziej rozbudowany plan na siebie.)

2. Rzeczy do poprawy

  1. Standaryzacja procesów
    • Ustalenie jasnych zasad przyjmowania nowych członków (kto decyduje, jakie są kryteria).
    • Określenie metodyki prowadzenia projektów: kamienie milowe, taski w GitHubie, role w zespole, sposoby raportowania postępów.
  2. Lepsze wdrożenia i szkolenia
    • Organizacja wstępnych warsztatów dla nowych osób (wprowadzenie do wykorzystywanych narzędzi i podstaw PM).
    • Przygotowanie case studies – krótkich, praktycznych ćwiczeń, które pokazują, jak planować oraz dokumentować projekt.
  3. Poprawa przepływu informacji
    • Ustalenie, kto w zarządzie (lub w sekcji Management) zajmuje się komunikacją między zespołami i pilnuje realizacji najważniejszych inicjatyw.
    • Opracowanie spójnych zasad przekazywania wiedzy (np. poprzez docs.solvro.pl lub google drive).
  4. Wyraźne definiowanie ról w projektach
    • Jednoznaczne określenie obowiązków i obszaru decyzyjności dla PM, PO, TL.
    • Unikanie sytuacji, w których kilka osób nieświadomie pokrywa się w zadaniach lub żadna nie chce wziąć za nie odpowiedzialności.
  5. Wsparcie dla osób chcących się rozwijać w roli PM / PO
    • Zapewnienie pomocy technicznej i merytorycznej (zwłaszcza dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w zarządzaniu).
    • Oferowanie mentoringu lub współpracy w duecie, szczególnie gdy ktoś waha się, czy objąć funkcję PM. Warto rozważyć wprowadzenie tandemów w KAŻDYM projekcie.
  6. Forsowanie komunikacji na Discord

3. Co poszło dobrze

  • Zaangażowanie i chęć ludzi do działania: Mimo pewnego chaosu w strukturach, wiele osób wykazuje inicjatywę i kreatywność. Mamy dużo pomysłów na usprawnienia!
  • Wzajemne wsparcie i docenianie: Wzajemna motywacja i dzielenie się wiedzą zadziałało u nas bardzo dobrze poprzez Wakacyjne Wyzwanie i Solvro Talks. Powinno pojawiać się więcej takich inicjatyw.
  • Integracje i wydarzenia: Wspólne hackathony, spotkania stacjonarne koła i wszelakiego rodzaju integracje dobrze wpływają na więzi w kole i motywację.
  • Perspektywy rozwoju: Wszyscy deklarują dalszą chęć rozwoju w naszym kole zarówno na pozycjach PM/PO/TL, jak i w innych sekcjach.