Podsumowanie rozmów 2025
TL;DR
1. Najważniejsze obserwacje i wnioski
- Brak standaryzacji i procesów
- Problematyczne wdrożenia do projektów
- Komunikacja i struktura zarządu
- Niedobory w wiedzy i szkoleniach
- Brak czytelnego podziału ról w projektach
- Chaos komunikacyjny pomiędzy Discord i Messenger
- Pozytywne aspekty:
- Zaangażowanie liderów projektów i wspólne integracje (spotkania, hackathony).
- Wiele osób deklaruje chęć dalszego rozwoju i przyjęcia większej odpowiedzialności.
2. Rzeczy do poprawy
- Standaryzacja procesów
- Jasne zasady przyjmowania nowych członków (kryteria, decyzje).
- Metodyka prowadzenia projektów (kamienie milowe, taski, role, raportowanie).
- Lepsze wdrożenia i szkolenia
- Warsztaty dla nowych członków (narzędzia, podstawy PM).
- Przygotowanie krótkich case studies pokazujących planowanie i dokumentację.
- Poprawa przepływu informacji
- Określenie odpowiedzialności za komunikację.
- Spójne zasady przekazywania wiedzy (np. dokumentacja w jednym miejscu).
- Wyraźne definiowanie ról w projektach
- Jasny zakres obowiązków PM, PO, TL.
- Unikanie pokrywania się zadań lub braku odpowiedzialności.
- Wsparcie dla nowych PM/PO
- Pomoc techniczna i mentoring.
- Wprowadzenie tandemów (współpraca dwóch osób na kluczowych rolach).
- Forsowanie komunikacji na Discord
3. Co poszło dobrze
- Zaangażowanie i chęć działania (liczne pomysły na usprawnienia).
- Wzajemne wsparcie i docenianie (np. Wakacyjne Wyzwanie, Solvro Talks).
- Integracje i wydarzenia (hackathony, spotkania stacjonarne).
- Perspektywy rozwoju (chęć podejmowania ról PM/PO/TL i udziału w nowych inicjatywach).
Pełne podsumowanie
1. Najważniejsze obserwacje i wnioski
- Brak standaryzacji i procesów: Potrzeba ujednolicenia procedur. Przykładem było często wdrażanie nowych członków, przydzielanie zadań, wyznaczanie ról oraz definiowanie zakresu odpowiedzialności w projektach.
- Problematyczne wdrożenia do projektów: Pojawiają się sygnały o chaotycznym przydzielaniu zadań i braku jasnych wytycznych, co skutkuje jazdą bez trzymanki. Często nie ma przejrzystości co do celu i kierunku, w jakim ma zmierzać dany projekt.
- Komunikacja i struktura zarządu: Wskazywano na rozbieżności w intensywności działań członków zarządu oraz brak jasnego przepływu informacji (nie zawsze wiadomo, kto jest odpowiedzialny za co). Komunikacja spraw zarządowych powinna być bardziej otwarta.
- Niedobory w wiedzy i szkoleniach: Podkreślano potrzebę dodatkowego wsparcia, zarówno w obszarach technicznych (szczególnie dla osób mniej doświadczonych), jak i w kwestiach managerskich:
- planowanie projektu,
- wyznaczanie kamieni milowych,
- zarządzanie zadaniami na GitHubie.
- Brak czytelnego podziału ról w projektach: Pojawiają się niejasności dotyczące tego, kto pełni funkcję PM, PO, odpowiada za komunikację itp. Niektóre osoby czuły się zagubione w swoich obowiązkach, nie mając jasno określonego zakresu zadań.
- Chaos komunikacyjny pomiędzy Discord i Messenger: Wątki i tematy często gubione są przez komunikację na Discord i Messenger w tym samym momencie. Dodatkowo, utrudnia to przejrzystość działania członków koła. Forsowana będzie komunikacja na Discord. To tyczy się wszystkich sekcji i projektów.
- Pozytywne aspekty:
- Uznanie dla zaangażowania poszczególnych osób, które pociągnęły projekty i wspierały innych. Szczególnie:
- Dobrze oceniane integracje stacjonarne (spotkania przy bilardzie, wspólne hackathony), które poprawiają relacje i atmosferę w zespole.
- Duża część osób sygnalizuje chęć rozwoju i przejęcia większej odpowiedzialności – np. w roli PM lub w innych funkcjach związanych z zarządzaniem projektami. (Każdy też miał mniej czy bardziej rozbudowany plan na siebie.)
2. Rzeczy do poprawy
- Standaryzacja procesów
- Ustalenie jasnych zasad przyjmowania nowych członków (kto decyduje, jakie są kryteria).
- Określenie metodyki prowadzenia projektów: kamienie milowe, taski w GitHubie, role w zespole, sposoby raportowania postępów.
- Lepsze wdrożenia i szkolenia
- Organizacja wstępnych warsztatów dla nowych osób (wprowadzenie do wykorzystywanych narzędzi i podstaw PM).
- Przygotowanie case studies – krótkich, praktycznych ćwiczeń, które pokazują, jak planować oraz dokumentować projekt.
- Poprawa przepływu informacji
- Ustalenie, kto w zarządzie (lub w sekcji Management) zajmuje się komunikacją między zespołami i pilnuje realizacji najważniejszych inicjatyw.
- Opracowanie spójnych zasad przekazywania wiedzy (np. poprzez docs.solvro.pl lub google drive).
- Wyraźne definiowanie ról w projektach
- Jednoznaczne określenie obowiązków i obszaru decyzyjności dla PM, PO, TL.
- Unikanie sytuacji, w których kilka osób nieświadomie pokrywa się w zadaniach lub żadna nie chce wziąć za nie odpowiedzialności.
- Wsparcie dla osób chcących się rozwijać w roli PM / PO
- Zapewnienie pomocy technicznej i merytorycznej (zwłaszcza dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w zarządzaniu).
- Oferowanie mentoringu lub współpracy w duecie, szczególnie gdy ktoś waha się, czy objąć funkcję PM. Warto rozważyć wprowadzenie tandemów w KAŻDYM projekcie.
- Forsowanie komunikacji na Discord
3. Co poszło dobrze
- Zaangażowanie i chęć ludzi do działania: Mimo pewnego chaosu w strukturach, wiele osób wykazuje inicjatywę i kreatywność. Mamy dużo pomysłów na usprawnienia!
- Wzajemne wsparcie i docenianie: Wzajemna motywacja i dzielenie się wiedzą zadziałało u nas bardzo dobrze poprzez Wakacyjne Wyzwanie i Solvro Talks. Powinno pojawiać się więcej takich inicjatyw.
- Integracje i wydarzenia: Wspólne hackathony, spotkania stacjonarne koła i wszelakiego rodzaju integracje dobrze wpływają na więzi w kole i motywację.
- Perspektywy rozwoju: Wszyscy deklarują dalszą chęć rozwoju w naszym kole zarówno na pozycjach PM/PO/TL, jak i w innych sekcjach.